Icoane făcătoare de minuni din București

O veste îmbucurătoare la începutul Postului: Puțini știu că agitata capitală adăpostește și un număr mare de icoane făcătoare de minuni, adevărate oaze duhovnicești pentru sufletul împovărat și căutător de Dumnezeu, sau pur și simplu atins de “curiozitatea cea bună” (oare chiar există? pe bune ?). Mulți poate am trecut pe lângă aceste biserici fără să ne dăm seama.

Este adevărat ca minunile țin de credință și rugăciunea rugătorului, iar nu de mărimea, vechimea ori calitatea icoanei. Sunt însă unele icoane, special alese de Dumnezeu prin intermediul cărora s-au săvârșit minuni deosebite.

Să mă scuze non-bucureștenii 🙂 -și eu mă număr printre ei – dar acum, pentru cei care am ajuns aici într-un fel sau altul, sper ca aceste rânduri să fie de folos:

 

  • Icoana Maicii Domnului – Catedrala Patriarhiei, București (copie după Icoana pictată de Sf. Ap. Luca de la Măn. Kykkos din Cipru, la iconostasul stg din fața altarului);
  • Icoana Maicii Domnului – Biserica “Nașterea Maicii Domnului – Scaune”, catapeteasmă (Str. Scaune Nr. 2, în spatele Spit. Colțea, București);
  • Icoana Maicii Domnului și Icoana Sf. Dr. Cosma și Damian – Biserica “Sf. Trei Ierarhi – Colței” (Universitate, Bd. Brătianu 1, București);
  • Icoana Maicii Domnului – Biserica “Doamnei”, naos (Calea Victoriei Nr. 28, București);
  •  Icoana Maicii Domnului – Biserica “Olari” (Str. Olari 2, intersecția Moșilor cu Olari, București);
  •  Icoana Maicii Domnului – Biserica “Grădina Icoanei” (Str. Icoanei, București);
  • Icoana Maicii Domnului (copie după “Prodromita” de la Muntele Athos) – Schitul Darvari (Str. Schitul Darvari Nr. 3, București);
  • Icoana Maicii Domnului și Icoana Sf. Nicolae – Biserica “Sf. Nicolae – Blănari” (Universitate, Str. Blănari 16, București);
  • Icoana Maicii Domnului – Schitul “Maicilor” (lângă Măn. Antim, Str. Antim 43, București);
  • Icoana Sf. Filofteia – Mănăstirea “Sf. Antim Ivireanul”, București;
  • Icoana Sf. Nicolae – Mănăstirea „Sf. Antim Ivireanul”, București (str. Antim 29, în muzeul mănăstirii)
  • Icoanele Maicii Domnului (cele 2) – Biserica “Sf. Vasile” (Cal. Victoriei 198, București);
  • Icoana Maicii Domnului – Biserica Batiștei (Universitate, Str. Batiștei 19-21, București);
  • Icoana Maicii Domnului – Biserica “Sf. Elefterie – Nou” (Metrou Eroilor, Operă, Str. Sf. Elefterie 1-3, București);
  • Icoana Maicii Domnului (“Odighitria – Îndrumătoarea”) – Biserica “Sf. Nicolae – Mihai Vodă” (Metrou Izvor, Str. Sapienței 4, București);
  • Icoana Maicii Domnului – Biserica “Sf. Împărați – Plevna” (zona Pța. Kogălniceanu, Facult. Drept, Str. Sf. Constantin 33, București);
  • Icoanele Maicii Domnului (“Hrănitoarea” și cea de la catapeteasmă) și cea a Sf. Parascheva (care a plâns) – Biserica “Adormirea Maicii Domnului – Precupeții Noi” (Str. Gral. Broșteanu 12, vizavi de ASE – intrarea din Cal. Dorobanți, București);
  • Icoana Maicii Domnului și cea a Sf. Alexie – Biserica “Sf. Alexie” (Cal. Șerban Vodă 123, București);
  • Icoana Maicii Domnului (“Pantanassa – Vindecătoarea”) – Biserica “Sf. Nicolae – Rusă, a Studenților” (Universitate, Str. Ion Ghica 9, București);
  • Icoana Maicii Domnului – Biserica “Dichiu” (Str. Icoanei 72; copie după “Madona Neagră” protectoarea Poloniei);
  • Icoana Maicii Domnului – Biserica “Sf. Spiridon” a Mitropoliei de București (de la Pța. Unirii, pe Bd. “D. Cantemir”, Cal. Șerban Vodă 29);
  • Icoana Maicii Domnului (“Cu 3 mâini”) – Mănăstirea Plumbuita, București (Str. Plumbuita 58);
  • Icoana Maicii Domnului – Biserica “Înălțarea Domnului – Teiul Doamnei”, București (Str. Doamna Ghika 1);
  • Icoana Maicii Domnului – Biserica “Sf.Gheorghe – Mărțișor”, București (Str. Mărțișor 63, vizavi de fosta Măn. Văcărești, în apropiere de benzinăria Big Berceni);
  • Icoana Maicii Domnului – Biserica “Sf. Părinți Ioachim și Ana – a Târgului de Afară”, București (lângă Foișorul de Foc);
  • Icoana Maicii Domnului („Kazanskaya”) – Biserica „Adormirea Maicii Domnului / Sf. Haralambie – Flămânda”, București, Str. Olimpului 17 (de la intersecția Bd. Dimitrie Cantemir cu Bd. Mărășești, înspre Parcul Carol);
  • Icoana Maicii Domnului – Biserica „Adormirea Maicii Domnului / Sf. Nicolae / Sf. Cuv. Parascheva și Sf. Grigorie Decapolitul – Hagiu”, București (str. Traian, Nr. 142 );
  • Icoana Maicii Domnului și icoana Sf. Parascheva – Biserica “Sf. Gheorghe – Nou” (Pța. Sf. Gheorghe, Bd. Brătianu 27, Km 0, București);
  • Icoana Sf. Mina – Biserica “Sf. Mina”(Cal. Călărașilor, Str. C.F. Robescu 18 A, București);
  • Icoana Sf. Antonie cel Mare – Biserica “Sf. Anton – Curtea Veche” (Hanul lui Manuc, București);
  • Icoana Sf. Antonie cel Mare – Biserica “Sf. Gheorghe – Vechi” (în spatele Mag. Cocor, Cal. Moșilor 36, București)
  • Icoana Sf. Spiridon – Biserica “Sf. Spiridon Vechi-Operetă”, București

 

Lista este preluată de pe blogul lui Laurențiu Dumitru.

 

Pentru cei ce se întreabă de ce cinstim icoanele, răspunsul este:

ICOANA înfățișează chipul Mântuitorului, al Sfintei Sale Maici, al sfinților bineplăcuți lui Dumnezeu. Prin icoană, cele nevăzute se fac văzute, cele neapropiate ne par apropiate, așa cum cel Necuprins s-a făcut cuprins prin întrupare. Ea este foarte aproape de inimile noastre, chiar dacă uneori rămânem doar la descifrarea sensului imediat pe care ni-l oferă o simplă privire, și, contemplăm cele dumnezeiești dacă pătrundem sensul ei cel adânc.

Icoanele au apărut încă de la începuturile creștinismului, și, chiar Sfântul Apostol și Evanghelist Luca este cel care a zugrăvit primele icoane ale Maicii Domnului, după Cincizecime. Putem considera aceasta un îndemn, o încredințare că a fost un început că icoana este un lucru bineplăcut lui Dumnezeu.

Sf. Grigore Dialogul (Papa al Romei la aprox. 590-604), vorbea despre icoane ca fiind Scriptura pentru analfabeti:
“Ceea ce scrisul prezinta cititorilor, imaginea prezinta celor neînvatati care o privesc, caci în ea si cei ignoranti vad ce ar trebui sa urmeze; în ea pot citi analfabetii” (Epistola catre Episcopul Serenus din Marsilia, NPNF 2, Vol. XII, p. 53).

Celor care sugereaza ca acest fapt nu mai este relevant în epoca noastra le aducem aminte de rata mare a analfabetismului pe care o avem în epoca noastra, într-un segment major al populatiei… copiii.Icoanele ne ridica mintile de la cele pamîntesti la cele ceresti. Sf. Ioan Damaschinul a scris, “prin icoane vizibile sîntem condusi la contemplarea a ceea ce este divin si spiritual”.

Prin păstrarea memoriei celor pictați în icoane, sîntem inspirați să-i imităm.

Sf. Grigore de Nissa (aprox. 330-395) povestea cum nu putea trece pe lângă o icoană cu Avraam care-l jertfea pe Isaac “fără să verse lacrimi”. Într-un comentariu la aceste cuvinte, s-a spus la al Saptelea Sinod Ecumenic, “Daca unui asemenea Doctor imaginea i-a folosit si i-a produs lacrimi, cu atat mai mult ea va aduce cainta si-i va face bine celui simplu si needucat”.

e închina ortodocsii la icoane?
Crestinii se roaga în prezenta icoanelor (asa cum evreii se rugau în prezenta icoanelor Templului), dar nu la icoane.

Fac icoanele minuni?

Pentru a pune aceasta întrebare într-o perspectiva corecta, sa încercam mai întîi sa raspundem la cîteva întrebari: Facea chivotul legamantului minuni (vezi Iosua 3:15, 1 Samuel 4:6, 2 Samuel 11-12)? Vindeca sarpele de arama pe cei muscati de serpi (Numeri 21:9)? Au înviat oasele profetului Elisei pe un om (2 Imparati 13:21)? A vindecat umbra lui Petru pe bolnavi (Fapte 5:15)? Au vindecat hainele lui Pavel pe cei bolnavi si au scos draci (Fapte 19:12)?
Raspunsul la aceste întrebari este DA, într-un anumit fel. Totusi, ca sa fim mai corecti, Dumnezeu a fost Cel care a ales sa faca minuni prin aceste obiecte. în cazul chivotului si a sarpelui de arama, avem de-a face cu imagini prin care s-au facut minuni. Dumnezeu a facut minuni prin ramasitele profetului Elisei, prin umbra unui sfant si prin lucruri care au fost doar atinse de un sfant. De ce? Pentru ca Dumnezeu cinsteste pe cei ce Il cinstesc (1 Samuel 2:30), îsi gaseste placerea în a face minuni prin sfintii Lui, chiar si pe aceste cai indirecte. Faptul ca Dumnezeu poate sfinti lucruri materiale nu trebuie sa surprinda pe cei ce cunosc Scriptura. De exemplu, nu numai altarul templului era sfant, ci tot ce îl atingea (Exod 29:37). A respinge adevarul ca Dumnezeu lucreaza prin lucruri materiale înseamna a cadea în Gnosticism.
Prin urmare, da, într-un sens larg icoanele pot face minuni, deoarece El cinsteste pe cei ce-L cinstesc.

Dar mai multe puteți citi aici:  Iconia.ro

sau aici:  Revista Axa

Un exemplu: Icoana făcătoare de minuni de la mănăstirea Călugăra

 

This entry was posted in Drumetii si pelerinaje, Ortodoxia, Repere romanesti. Bookmark the permalink.

One Response to Icoane făcătoare de minuni din București

  1. cthoria says:

    Da, asa cum s-a spus, intr-adevar minunile nu tin de calitatea, vechimea sau alte caracteristici ale icoanei. Au fost cazuri in care icoane litografii au izvorat mir; importanta este evlavia care o avem fata persoana reprezentata prin intermediul ei.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *