Categories
Carti

Pr. Ioil Ianakopoulos [citate]

Suntem aten?i la ce au spus ?i scris P?rin?ii, si nu la cum au tr?it.În loc s? facem comentarii la textele P?rin?ilor, ar trebui mai bine s? le copiem via?a. P?rin?ii s-au rugat mult, au privegheat mult, au postit mult, au iubit s?r?cia ?i simplitatea, au urât cugetarea lumeasc?, s-au r?zboit cu în?el?ciunile, s-au scârbit de comodit??ile vie?ii, au fugit de ranguri, cinstiri, au iubit mucenicia.Facem noi a?a ceva? ?inem în mâini c?r?ile P?rin?ilor ?i via?a noastr? constituie o negare a vie?ii lor.P?rin?ii sunt via??, nu filologie“.

Categories
Poezii

Savarsirea Cuv. Maria Egipteanca

Autor: Sfantul Ioan Iacob Hozevitul

In vremea noptii langa apa
In lunca Sfantului Iordan
Asteapta cautand in zare
Un pustnic Calamonitean.

Ce ai batranule Parinte,
De esti asa nerabdator
Si tot privesti in “ceea parte`
Cu ochiul tau iscoditor?

Categories
Din toata lumea Ortodoxia Vietile Sfintilor

Sfantul Mucenic Filumen [29nov]

Sfantul Filumen s-a nascut in ziua de 15 octombrie 1913, in parohia Sfantul Sava din Nicosia (Lefkosia), capitala insulei Cipru. Parintii sai, anume Gheorghe si Magdalena Hasapis, numiti si “Orundiotis”, dupa locul natal (satul Orunda), au primit de la Dumnezeu 13 copii, dintre care au supravietuit insa numai zece, sapte baieti si trei fete. Dupa numele de mirean, Sfantul Filumen s-a numit Sofocle, el fiind frate geaman cu Alexandru, cel care avea sa devina Arhimandritul Elpidie, si el un parinte foarte iubit in insula Cipru.

Familia sfantului era muncitoare si credincioasa. Tatal lui avea in proprietate un cuptor de paine si un han, in vreme ce mama lui se ocupa numai cu munca in jurul casei si cu cresterea copiilor. Intreaga familie era deosebit de crestina, una dintre camerele casei lor fiind amenajata pe post de paraclis de rugaciune. Alaturi de parintii lor, bunica Loxandra le-a servit copiilor drept prim model de viata duhovniceasca, ea traind in neincetate posturi, rugaciuni si privegheri.

Dintre toti copiii insa, baietii gemeni se vor dovedi a fi cei mai ravnitori. Astfel, in iulie 1928, la numai cativa ani dupa terminarea scolii primare, fara a spune nimic familiei, cei doi frati au plecat spre Manastirea Stavrovouni, renumita pentru vietuirea monahala inalta a calugarilor acesteia. Cand parintii lor au inceput sa ii caute pe cei doi, ei au aflat ca cineva ii vazuse indreptandu-se spre manastirea amintita.

Categories
Poezii

Florile Dalbe

R?sar în zori de vremuri nou?, nevinovate, dalbe flori,

Cu mâini curate le culegem ?i ne pornim colind?tori.

B?tând u?or cu ele’n pragul oric?rui suflet luminat

Vom cl?tina crengu?a dulce ?i dup? ce ne-am închinat

Cânta-vom cântece de slav?, de dragoste ?i de prinos

C? pentru neamul nostru ast?zi se na?te ‘ntr-adev?r Hristos.

 

Copii sfio?i, crescu?i din leag?n în sfinte datine, venim

?i noi la marea s?rb?toare, sl?vitei Patrii s? menim

S? calce harnic? deapururi pe-al holdelor bogat l?icer,

S? nu-i apun? niciodat? izb?vitoarea stea din cer.

 

Pe firul vechilor refrenuri în?iruind cânt?ri de azi

Pornim de la coliba noastr? ?i str?b?tând prin mun?i cu brazi,

De sus, din grindurile Tisei ?i pân’la cuibul din Hotin

Vom duce graiul ?i povestea nestr?mutatului destin:

Prin munc? doar ?i vitejie trecur?m tulburul noian

De când ne-a fost s?dit aicea b?di?a nostru drag Troian.

 

Plecând cu dalbe flori în mân?, de-a lungul ??rii le purt?m

La orice cas? cu lumin? s? ne oprim ?i s? cânt?m.

Vom cl?tina crengu?a dulce ?i versul cald, încetinel

Va prinde aripi n?zdr?vane ca s? v? ia în zbor cu el.

Iar de-?i vedea pe alba floare bobi?e tainice sclipind

S? ?ti?i c?-s lacrimi ce le vars?, r?sle?i, ciobanii de la Pind.

Autor: Vasile Voiculescu

Categories
Carti Catehism

Erezii papale [2/7]

2. Energiile create ale lui Dumnezeu (harul creat)

Una dintre cele mai mari rataciri ale papismului este faptul ca identifica fiinta necreata a lui Dumneeu cu energiile Sale necreate. Pe deasupra, ii atribuie lui Dumnezeu energii create. Energii create au numai creaturile. Dumnezeu cel necreat are numai energii necreate.

In Teologia ortodoxa se face distinctive intre fiinta necreata a lui Dumnezeu si energiile Sale necreate. Credinciosul nu poate intra in comuniune cu fiinta lui Dumnezeu, care nu poate fi inteleasa cu mintea si care este cu desavarsire inexplicabila. Se poate impartasi insa de energiile Sale dumnezeiesti (Harul dumnezeiesc). Acestea, precum fiinta dumnezeiasca, sunt necreate. Ele sunt altceva decat fiinta dumnezeiasca, dar nu altceva decat Dumnezeu. Prin pocainta, nevointa, rugaciune si prin participarea la tainele Bisericii, credinciosul intra in comuniune cu energiile dumnezeiesti necreate, devine “partas dumnezeiestii firiII Petru 1, 4. Cu alte cuvinte, prin energiile dumnezeiesti necreate si dupa masura nevointei sale duhovnicesti, I se curate inima de patimi, i se lumineaza mintea si se invredniceste sa “vada”, intr-un chip tainic si de negrait, slava dumnezeiasca, lumina necreata. Aceasta este traditia isihasta a Bisericii noastre.

Papistasii, dimpotriva, nu accepta energiile necreate ale lui Dumnezeu. Cred ca Dumnezeu este o fiinta inaccesibila care nu comunica personal cu omul.

Sursa: Despre cum s-a facut papa pe sine imparat si dumnezeu – papismul ieri si azi,

Chilia “Buna Vestire”, Schitul Lacu – Sfantul Munte Athos

Categories
Poezii

Moneda valoroasă

Când te duci în altă țara, – ca să ai ferice trai,

Trebuie sa ai moneda țării-n care vrei să stai.

Dacă n-ai acea monedă, unde-ai poposit strain,

Traiul tău în acea țară nu poate fi decât un chin.

 

Deci din viața pământeană când pleca-vei pentru veci

Doar cu-a binelui monedă cât mai incărcat să pleci,

Căci ea singură-i moneda pentru care-n veșnicii

Poți să cumperi ale Vieții nesfârșite bucurii.

Sursa: Divina zidire, Vasile Militaru,

ed. “Luminia din Lumina”, Bucuresti, 2002

Categories
Catehism Vietile Sfintilor

Amfilohie, ep. Iconiei [23nov]

Acest sfânt, dup? ce a trecut fiecare treapt? bisericeasc? ?i a str?lucit cu nevoin?? ?i dumnezeiasc? cuno?tin??, a fost hirotonit episcop al Iconiei, cu voin?a lui Dumnezeu ?i alegerea a tot poporul, în vremea împ?ra?ilor Valentinian ?i Valent, ajungând înc? ?i pân? în vremea marelui Teodosie ?i a fiilor lui, în anii 374, înv???tor f?cându-se al dreptei credin?e ?i cu vitejie stând pururea pomenitul împotriva eresurilor lui Arie ?i ale lui Macedonie ?i ale lui Eunomie, din care pricin?, multe prigoniri ?i necazuri a r?bdat de la cei necredincio?i. Acesta s-a ar?tat împreun?-nevoitor al p?rin?ilor celor 150 ce s-au adunat la Sfântul ?i a toat? lumea la doilea Sinod împotriva lui Macedonie Pnevmatomahul (adic? lupt?torul împotriva Sfântului Duh), fiind unul dintre ei, în anii 381.

Iar dup? ce marele Teodosie a dat st?pânirea p?r?ilor apusului Europei lui Valentinian cel tân?r ?i a biruit pe tiranul Maxim, s-a întors la Constantinopol. Atunci marele Amfilohie, intrând la împ?ratul, l-a rugat s? alunge pe arieni.

Categories
Catehism Interviuri Video

Cai de vindecare ale omului [conferinta]

Conferinta este sustinuta de prof. Ioan Vladuca impreuna cu parintele Iustin, staret al manastirii Sfantul Ioan Casian din jud Constanta.
Se incearca o prezentare cat mai clara a criteriilor dupa care ne putem da seama daca o cale de vindecare propusa de un terapeut este buna sau nu.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=H_Tt-S_N9Rw&feature=player_detailpage]

Categories
Carti

De ce unora li se face rau în timpul slujbelor bisericesti?

De obicei, în timpul slujbelor li se face r?u celor care nu ?i-au m?rturisit p?catele.

În timpul slujbei, harul lui Dumnezeu ac?ioneaz?, dar sufletul p?tat nu-l poate primi ?i atunci omului i se face r?u.

Aceasta se întâmpl? mai ales în timpul Cununiilor.

Categories
Carti Vietile Sfintilor

Cuv. Varlaam si Ioasaf din India[19 nov]

[…] În acea vreme i s-a născut împăratului un fiu de o frumusețe rară, căruia i-a dat numele Ioasaf. Și acesta, de mic arăta frumusețea cea mare a sufletului ce avea să aibă. Și adunînd împăratul foarte mulți vrăjitori și cititori în stele, i-a întrebat ce va fi pruncul care s-a născut cînd va veni în vîrstă. Iar ei, mult socotind, au zis că va fi mai mare decît toți împărații care au fost mai înainte. Însă unul dintre acei cititori în stele care era mai înțelept, a zis către împăratul, nu din citirea stelelor, ci din descoperirea lui Dumnezeu: “Pruncul ce s-a născut nu va trăi în împărăția ta, ci într-alta mai bună și fără seamăn de mare; căci credința creștinească ce se prigonește de tine o va primi și nădăjduiesc că nu va minți această proorocie a mea“.

Împăratul, auzind că fiul său va fi creștin, s-a mîhnit foarte mult și se gîndea ce să facă pentru a nu se împlini acea proorocie. Și a socotit astfel:

A zidit un palat deosebit de frumos, care avea o mulțime de camere luminate, ca acolo să fie crescut Ioasaf. Apoi, începînd el a crește și a veni în înțelegere, a pus pe lîngă dînsul păzitori și slugi, tineri și frumoși la chip, cărora le-a poruncit ca să nu lase pe nimeni să intre la dînsul și să nu vadă pe nimeni decît numai pe dînșii. Apoi le-a mai poruncit să nu-i arate nimic din cele ce sînt în această viață, nici moarte, nici bătrînețe, nici boală, nici altceva care ar fi putut să-i taie veselia, ci toate cele frumoase și de veselie să le pună înaintea lui, pentru ca totdeauna cu acelea îndulcindu-se și săturîndu-se mintea lui, să nu poată gîndi la cele ce vor să fie.

Încă mai porunci ca nimeni să nu îndrăznească să grăiască vreun cuvînt pentru Hristos, pentru ca niciodată să nu audă de numele Lui, căci pe Hristos, mai mult decît pe orice, se sîrguia să-L ascundă, temîndu-se să nu se împlinească proorocia cititorului în stele. Și dacă se va întîmpla a se îmbolnăvi vreunul dintre cei ce îi slujeau lui, îndată poruncea de înlătura pe cel bolnav, iar în locul aceluia dădea pe alt tînăr frumos la chip, ca nimic urît să nu vadă ochii fiului său.