I N S E M N A R E
Din partea traducatorului
Descoperirea prezentei vieti a Sfantului Nifon, Episcopul Constantianei de langa Alexandria Egiptului, se datoreste monahului Lazar din Manastirea Dionisiu, din Sfantul Munte Athos. Acesta, in preajma anului 1970, a gasit in biblioteca manastirii un manuscris vechi, necunoscut, cuprinzand viata, nevointele si invatatura Sfantului Ierarh Nifon al Constantianei, care a trait in veacul al IV-lea, veacul marilor ierarhi ai Bisericii, in aceeiasi vreme cu Sfantul Atanasie cel Mare, Patriarhul Alexandriei, care a si luat parte la inscaunarea si apoi la ingroparea sa.
Spre deosebire de viata Sfantului Nifon, aflata in sinaxarele romanesti, la 23 decembrie, ziua de praznuire a marelui ierarh, prezenta viata este mult mai bogata. Cuprinde, intre altele, un numar de 23 de preafrumoase rugaciuni, pe care Sfantul Nifon le-a rostit in diferite imprejurari si descrie mai multe vedenii si descoperiri ale lui, dintre care cea mai minunata este cea a Infricosatoarei Judecati.
Cartea cu viata Sfantului Ierarh Nifon, avand ca titlu Un episcop ascet, a fost tiparita de Manastirea Paraclitu, din apropierea Atenei, in mai multe editii. Prima a aparut in anul 1972, iar in 1980, a patra editie, dupa care s-a facut si prezenta traducere romaneasca, cu dorinta fierbinte ca aceasta viata minunata sa ajunga la cunostinta evlaviosilor romani, pentru folosul lor suflete.
Protosinghel Petroniu Tanase
Staretul Schitului Romanesc Prodromu
Sfantul Munte Athos – 23 decembrie 1986
I S P I T A
Trecuse multa vreme si Nifon sporise si in cunostinta si in virtute. Era acum aproape flacau; ii era dor de parinti si de patrie si se pregatea sa plece. Femeia generalului Savatie, insa, care nu avea copii, vazand virtutea si sporirea lui Nifon, se straduia sa-l tina ca sa-l infieze si sa-l faca mostenitor al averii lor. Dar, neputandu-l indupleca, a cazut in adanca mahnire. Cand a vazut-o asa de mahnita si a aflat pricina mahnirii ei, iconomul casei a cerut sa-l dea pe tanar in seama lui, adaugand: “Il voi face eu sa uite cu totul si de parinti si de patrie“.
Deci, l-a luat iconomul si a inceput sa-l tarasca pe la petrecerile tinerilor cu viata stricata si la felurite distractii. Iar Nifon, tanar si fara experienta cum era, s-a dedat la aceasta viata de petreceri, la chefuri si risipa, ca sa se mangaie, chipurile, de mahnire si de lipsa parintilor.
Tineretea este lesne tarata pe aceste cai: caci Vorbele rele strica obiceiurile bune. Betia, prostia, dezmatul i-au intunecat mintea tanarului si astfel, cel ce mai inainte era tacut, pasnic, smerit, acum devenise flecar, batjocoritor, dansator, petrecaret. Uitase cu totul si parinti si patrie si rudenii. Parasise studiile si nu se mai grijea de nici o virtute.
Vazand-l in aceasta stare, un bun crestin ii zicea adesea: “Vai de tine, Nifone, in ce stare ai ajuns! Vino-ti in fire si cauta sa te indreptezi!“
Aceste cuvinte faceau pe Nifon sa ofteze si sa lacrimeze adeseori, gandindu-se la viata pe care o duce, insa, cu toate acestea, nu putea sa o lepede. Il tiraniza puterea obisnuintei.