Categories
Carti Citate

Armele nebiruite

Uneori te vei sim?i perplex, îndeosebi v?zând p?catele oamenilor, ?i te vei întreba: Trebuie s? recurg la for?? sau la umilin?? ?i la iubire? Decide întotdeauna pentru umilin?? ?i iubire. Dac? vei lua aceast? hot?râre odat? pentru totdeauna, vei putea s? cucere?ti lumea întreag?. Umilin?a ?i iubirea unite împreun? sunt o for?? formidabil?, cea mai mare for?? din câte exist?: nu exist? o alta care s? o egaleze.

În orice zi, în orice or?, în orice minut, observ?-te pe tine însu?i ?i controleaz?-te, str?duie?te-te s? ai o fa?? frumoas?. Iat?, ai trecut pe lâng? un copil ?i erai iritat, plin de mânie, ai spus un cuvânt urât; tu poate nici nu l-ai observat pe copilul acela, dar el te-a v?zut bine ?i poate a v?zut figura ta, urât? ?i rea, ?i a r?mas impresionat în inimioara lui lipsit? de ap?rare. Tu nici nu e?ti con?tient, dar poate ai aruncat în el o s?mân?? rea, care probabil va încol?i, ?i totul pentru c? nu ai fost atent, pentru c? nu ai cultivat iubirea vigilent?, iubirea activ?.

Fra?ilor, iubirea este un ghid, dar trebuie s? ?tii s? o cucere?ti, pentru c? se cucere?te cu greutate, se pl?te?te pe ea pre? mare, se cucere?te printr-o munc? îndelungat? ?i pe termen lung; trebuie s? iube?ti nu o clip?, întâmpl?tor, ci întotdeauna, pân? la sfâr?it.
Extras din Fra?ii KaramazovFeodor Dostoievski
Categories
Carti

Pustnicul si ucenicul sau [8]

ÎNAINTE, PE DRUMUL BUN

Într-o dimineață, în zilele din urmă ale lui Octombrie, Pafnutie se duse iarăși el după apă la izvorul de sub stâncă. De-o săptămână nu-l mai lăsa pe Ilarion cel tânăr să coboare la izvor. De câte ori ajungea acolo căuta mai întâi în stufișul cunoscut. Dar stufișul era mereu gol. Și dimineața aceea pustnicul căută din nou și află burduful de brânză, sacul cu făină de mălai, și mai descoperi încă un săculeț cât o jumătate de desagă. Bătrânul se miră și voi numaidecât să afle ce este în săculețul neobișnuit în tufiș. Și află boabe albe de fasole.
Pafnutie simți o mare bucurie, din două pricini: întâia, că nu mai mâncase de ani fasole, și-i plăcea tare; a doua, pentru că era mâncare de post.

Categories
Din toata lumea Mari duhovnici Ortodoxia

Spovedania curata

Dracii ?tiu c? în Ziua Judec??ii nu vor putea ar?ta p?catele spovedite de c?tre om, ele fiind iertate ?i ?terse din lista lor prin m?rturisire. Iar p?catele nespovedite vor fi f?cute publice în fa?a oamenilor, a sfin?ilor ?i a îngerilor. Dac? la spovedanie ne sfiim de duhovnic, atunci cât de mare va fi ru?inea  noastr? la Înfrico??toarea Judecat?? Lua?i aminte! Prin fa?a duhovnicului au trecut milioane de oameni si to?i au avut acelea?i p?cate. El nu v? va judeca, ci v? va ajuta s? v? m?rturisi?i” – P?rintele Ambrozie Iurasov

Categories
Catehism

Insemnari maica Teosemni

Crezul, în biseric?, trebuie spus în acela?i glas, de to?i, deoarece este m?rturisirea credin?ei noastre ?i trebuie s? particip?m cu to?ii la ea….este bine s? se aud? glasul m?rturisirii noastre pe p?mânt, precum ?i glasul rug?ciunii noastre, atunci când spunem la fel, împreun?, Tat?l Nostru. Dumnezeu are puterea s? duc? acest glas în toate laturile p?mântului, s? vorbeasc? sufletelor oamenilor ce se g?sesc la mii de km distan?? de noi. De aceea, s? spunem cu mult? d?ruire Crezul ?i Tat?l Nostru, într-un singur glas.

Categories
Catehism

Despre inselare [5]

Despre vietuirea dupa sfat

Am dat candva, numele de “faramituri” vietii duhovnicesti pe care Dumnezeiasca Pronie a lasat-o vremii noastre. Ea se intemeiaza pe calauzirea in lucrarea mantuirii prin Sfanta Scriptura si scrierile Sfintilor Parinti, cu sfaturile si cuvintele ziditoare imprumutate de la parintii si fratii vremurilor noastre. In sensul sau propriu, aceasta este ascultarea vechilor monahi sub un alt chip, potrivit neputintei noastre, care este cu precadere sufleteasca. Vechilor ascultatori, povatuitorii lor purtatori de Duh le vesteau neintarziat si de-a dreptul voia lui Dumnezeu: acum, monahii sunt siliti sa caute singuri in Scriptura voia lui Dumnezeu, si de aceea sunt supusi unor dese si prelungite nedumeriri si greseli. Pe atunci, sporirea era grabnica prin insasi firea lucrarii: acum ea este zabavnica, iarasi prin firea lucrarii. Aceasta a fost buna voire a Dumnezeului nostru in ceea ce ne priveste: datori suntem sa ne supunem ei si sa ne inchinam inaintea ei cu recunostinta.

Categories
Carti

Pustnicul si ucenicul sau [7]

ILARION CEL TÂNĂR LA RÂPA CANONULUI

Trecură trei săptămâni în care vreme ucenicul își isprăvi canonul dat de ieromonahul Nectarie. După iarna repezită de la începutul lui Noiembrie, și care abia ținu o săptămână, aerul se îndulci iar, și sfântul soare încălzea din nou. Pustnicul și ucenicul său, după rânduiala de la amiază, stăteau într-o poieniță, aproape de peșteră și se soreau.
— Acum mi se pare că a sosit vremea destăinuirii pentru mine, moșule.

Categories
Predici

Mania

Când vede?i un om ie?it din fire, cu atât mai mult nu-i face?i împotrivire. Nebunia lui de aceasta are nevoie, ca s? se produc?.

Cu cât mai greu v? batjocore?te, cu atât mai mult? blândete ar?ta?i-i… Cu omul acesta e ca si cu cel prins de friguri, c?ruia trebuie s?-i facem pe plac, când r?ul îl zgâl?âie mai tare.

Categories
Predici

Adevarata rugaciune

Adevarat graiesc voua: Daca veti avea credinta cit un graunte de mustar,
veti zice muntelui acestuia: Muta-te de aici dincolo, si se va muta;
si nimic nu va fi voua cu neputinta
(Matei 17, 20)

Iubiti credinciosi,

Cind omul va avea credinta dreapta si tare, unita cu fapte bune si mai ales rugaciune si post, unul ca acela poate, cu ajutorul lui Dumnezeu, sa faca minuni mari si sa primeasca de la El tot ce va cere, spre folosul sufletului lui si al altora.

Acest adevar ni-l arata Mintuitorul nostru Iisus Hristos, in Sfinta Evanghelie care s-a citit astazi, prin urmatoarele cuvinte: De veti avea credinta cit un graunte de mustar, veti zice muntelui acestuia: Muta-te de aici dincolo si se va muta si nimic nu va fi voua cu neputinta (Matei 17, 20). Apoi aratind puterea cea mare a postului si a rugaciunii, zice: Dar acest neam de demoni nu iese decit numai cu rugaciune si cu post (Matei 17, 21).

Categories
Vietile Sfintilor

Despre imbracaminte

“Nu este ru?ine, nici ocar? s? poarte cineva haine umilite, ci mai vârtos este lucru de laud?. Numai p?catul este vrednic de ocar? ?i de def?imare. Când p?c?tuim nu ne temem, iar de haine proaste ne ru?in?m! Cel ce iube?te pe Dumnezeu se cuvine a face voia Lui, ?i a nu fi pl?cut oamenilor, ci smerit ?i m?surat în mâncare, îmbr?c?minte, în fapte ?i în gândurile lui, ca s? nu mânie pe Domnul”. [ Sf. Atanasie ]
Fericit este poporul care are un a?a p?stor! Numai c? cei care îl au nu ?tiu s? îl pre?uiasc?. ?i în zilele noastre am avut exemple de astfel de ierarhi. Sfântul Ioan Maximovici, din San Francisco, umbla totdeauna descul?. Oamenii se scandalizau ?i îi f?ceau reclama?ie. Mai-marii s?i îi spuneau c?, drept ascultare, s? poarte înc?l??ri.
Atunci, Sfântul Ioan Maximovici ?i-a luat o pereche de înc?l??ri ?i o purta legat? pe lâng? el. Pentru c? reclama?iile au continuat, mai-marii s?i i-au cerut socoteal? despre felul cum face ascultare. Atunci, Sfântul le-a r?spuns:
“Ierta?i-m?, mi-a?i spus ca s? port înc?l??rile, dar nu mi-a?i spus s? le încal?”.
Sursa: http://www.razbointrucuvant.ro
Categories
Catehism

Parasirea harului

Fericitul intru adormire parinte Iosif Isihastul scrie despre parasirea harului asa: “Cand harul isi face simtita prezenta, toate sunt usor de indurat. Cateodata insa, din motive de precautie, se retrage si atunci omul isi pierde speranta, zelul ii scade si insasi credinta i se ofileste.