5. Sfintele Taine
Mantuitorul Iisus Hristos ne cheama neincetat la sfintirea vietii noastre, la mantuire. Aceasta poate fi dobandita numai in Sfinta Sa Biserica, cunoscand si împlinind Cuvantul lui Dumnezeu si împartasindu-ne cu Sfintele Taine ale Bisericii.
In urma pogorarii Sfantului Duh, cerul ne-a ramas deschis si, astfel, harul si darurile Lui se revarsa neincetat asupra si spre sfintirea celor ce fac parte din Trupul Mantuitorului Hristos, din Biserica. Dar lucrarile vazute instituite de Hristos si savarsite de episcop si preot, prin care, în chip nevazut, se impartaseste credinciosului harul Duhului Sfant, se numesc Taine. Sfintele Taine sunt lucrari vazute, pentru ca omul are nu numai suflet rational înzestrat cu libiertate, ci si trup. Prin aceste lucrari ni se împartaseste însa harul nevazut al Duhului Sfant.
Partea vazuta sau externa a Sfintelor Taine o formeaza lucrurile, cuvintele si actele slujbei, iar partea interna sau nevazuta a Sfintelor Taine este harul dumnezeiesc care se împartaseste prin partea vazuta. Scopul Sfintelor Taine fiind sfintirea omului, harul pe care ele îl împartasesc este harul sfintitor. Iar ceea ce produce harul în sufletele credinciosilor, roadele speciale ale acestui har, sunt efectele Tainelor. Desi, dupa natura lui, harul dumnezeiesc este unul singur, totusi, prin lucrarea pe care o implineste, se deosebeste de la Taina la Taina. De pilda prin Sfantul Botez ni se împartaseste harul iertarii pacatului stramosesc si eventual al celor personale, precum si harul înfierii noastre. Prin Sfantul Mir – harul cresterii în Hristos. Ceea ce caracterizeaza si deosebeste o Taina de toate celelalte Taine este harul special pe care îl împartasesc. Taina Sfantului Botez ne încorporeaza in Hristos si ne face madular al Bisericii Sale. El ne deschide usa spre celelalte Sfinte Taine.
Sfanta noastra Biserica ne învata ca sunt sapte Sfinte Taine, toate întemeiate de Matuitorul nostru Iisus Hristos. Acestea sunt urmatoarele: Botezul, Mirungerea, Cuminecatura sau Impartasania, Marturisirea, Preotia (Hirotona), Cununia (Nunta) si Maslul.
Sfintele Taine au fost savarsite de sfintii apostoli si sunt savarsite de urmasii lor legiuiti, dupa cum bine citim în Sfanta Scriptura : «asa sa ne socoteasca pe noi fiecare om : ca slujitori ai lui Hristos si ca iconomi ai tainelor lui Dumnezeu»(1 Cor. IV, 1). Deci nu oricare om poate sa fie slujitorul Sfantelor Taine, dupa cum iarasi aflam din Sfianta Scriptura, ca Iisus Hristos «a dat pe unii ca sa fie apostoli, pe altii prooroci, pe altii binevestitori, pe altii pastori si învatatori, spre desavarsirea sfintilor, la lucrul slujirii, la zidirea trupului lui Hristos» (Efes. IV, 11-12; 1 Cor. XII, 28-30 ; Evr. V, 1-6).
Astfel Sfintele Taine, pe care le avem de la Mantuitorul Iisus Hristos, ne sunt asemenea unor izvoare curate prin care curge puterea sfintitoare a harului dumnezeiesc, sau si asemenea unor stalpi de neclintit pe care se reazima viata cea noua, viata crestina.
Dupa sfintii parinti ai Bisericii Sfintele Taine sunt focul care încalzeste inimile, arde patimile si lumineaza sufletele si rodeste spre un folos ; altoiul care nobileaza viata ; apa care spala întinaciunea patimilor si pacatelor; painea duhovniceasca ce hraneste sufletele noastre si doctoriile care ni se dau spre întarirea trupeasca si sufleteasca, spre viata vesnica.
Se întelege însa ca atat pentru savirsirea, cat si pentru primirea cu vrednicie a Sfintelor Taine este de trebuinta o pregatire deosebita, de pe urma careia sa si fim vrednici de harul lui Dumnezeu. Sa cugetam în liniste si cu ragaz la sfintenia Tainelor, la lucrarea lor mantuitoare, la adevarul ca puterea lor este atit de mare, încat ele patrund fiinta noastra, ne vindeca de durerile noastre sufletesti, ne hranesc duhovniceste, ne sfintesc spre viata vesnica (Ioan IV, 10-14).
In mod deosebit, Sfintele Taine ne impartasesc si întaresc in noi darurile Sfantului Duh (Isaia XI, 2), adica dragostea, bucuria, pacea, îndelunga-rabdare, bunatatea, facerea de bine, credinta, blandetea, înfranarea, curatia (Gal. V, 22-23). Iar aceste daruri sunt izvoare de sfintenie si de mantuire celor ce vin la Hristos si raman ai lui Hristos (Efes. II, 5).
Sfintele Taine ne unesc cu Dumnezeu, facand din noi locasuri ale Parintelui Ceresc, cum ne încredinteaza sfantul apostol, zicand ca : «suntem templu al Dumnezeului celui viu, precum Dumnezeu a zis ca : Voi locui în ei si voi umbla si voi fi Dumnezeul lor si ei vor fi poporul Meu» (2 Cor. VI, 16). Ele ne unesc si ne înfratesc pe unii cu altii, nasc în noi viata noua si buourie curata.
Dar noi suntem chemati nu numai sa primim, ci sa si lucram împreuna cu darurile Sfintelor Taine, ca ele sa rodeasca în noi cat mai bogat; sa ne fie trepte ale desavarsirii, scari cu ajutorul carora sa urcam de pe pamant la cer, la viata cea neimbatranitoare si pururea vesnica (Ioan VI, 27 ; 1 Ioan II, 25).